صفحه اصلی | ارتباط با دفتر

روند تاسیس اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی


 

1. ارسال درخواست انجمن­‌های یک حوزه علمی و تخصصی از حداقل سه دانشگاه دولتی به اداره کل فرهنگی و اجتماعی

P درخواست تاسیس باید در یک صورتجلسه مشترک نوشته شده و به امضای دبیران انجمن­ های علمی متقاضی باشد.


2. مکاتبه اداره کل فرهنگی و اجتماعی با دانشگاه­‌ها به منظور اخذ نام و اطلاعات تماس دبیران انجمن‌­های علمی فعال در رشته‌های مرتبط و تماس با ایشان جهت هماهنگی زمان مجمع تاسیسی.

P افراد حاضر در مجمع عمومی باید مهر انجمن علمی و معرفی­‌نامه­ دانشگاه را در زمان برگزاری مجمع به همراه داشته باشند. در معرفی نامه باید گواهی شود که فرد دبیر یا عضو شورای مرکزی انجمن علمی است.

3. تشکیل جلسه هماهنگی بین دبیران انجمن‌‌های علمی متقاضی تاسیس (موسس) و اداره فعالیت­های علمی به منظور برنامه­ ریزی مجمع تاسیسی و تهیه پیش‌نویس اولیه اساسنامه اتحادیه (یک هفته قبل از برگزاری مجمع)

P کلیه مقدمات میزبانی مجمع تاسیسی بر عهده یکی از دانشگاه­‌هایی خواهد بود که تقاضای تاسیس را ارائه داده‌اند. مجمع می‌­تواند برای یک یا دو روز برنامه‌ریزی شود. ریزبرنامه قبل از برگزاری باید به اطلاع اداره کل فرهنگی و اجتماعی رسانده شود و مقدمات آمد و شد نماینده وزارت علوم در مجمع فراهم آید.

4. ارسال پیش­‌نویس اساسنامه اتحاديه و ریزبرنامه مجمع به دبیران انجمن­‌های علمی که در مجمع شرکت خواهند کرد (یک هفته قبل از برگزاری) و هماهنگی با ایشان جهت حضور حداکثری.

P رسمیت جلسه مجمع تاسیسی منوط به حضور حداقل بیست انجمن علمی از ده دانشگاه دولتی است. برگزارکنندگان (انجمن‌­های علمی موسس) باید پیش از برگزاری جلسه از حضور حداقل ذکر شده مطمئن باشند. در غیر این­صورت مجمع تاسیسی رسمی نخواهد بود و تشکیل اتحادیه باید به زمان دیگری موکول شود.

P در صورتی که هر یک از دبیران انجمن‌های علمی دعوت شده به مجمع امکان حضور نداشته باشند، یکی از اعضای شورای مرکزی آن انجمن علمی می‌تواند به نمایندگی حضور یابد. فرد حاضر در مجمع باید معرفی‌نامه دانشگاه را به همراه داشته باشد.

5. تشکیل جلسه مجمع.

P در این جلسه ناظری از اداره فعالیت­های علمی حضور خواهد یافت و حاضران باید نامه معرفی‌نامه دانشگاه را به ایشان ارائه دهند.

دستور جلسه پیشنهادی مجمع تاسیسی

P دستور اول: معارفه؛ بحث و تبادل نظر در خصوص تجربه ­های موفق، اهداف و کارکردهایی که اتحادیه می‌تواند داشته باشد.

P دستور دوم: سخنرانی کلیدی؛ سخنرانی یکی از صاحب­نظران در باب ضرورت شکل­ گیری اتحادیه و کارکردهایی که می­تواند داشته باشد.

P دستور سوم: نهایی‌سازی و تصویب اصلاحات اساسنامه در مجمع عمومی؛ 

P دستور چهارم: انتخاب اعضای شورای مرکزی (5 نفر اصلی و 2 نفر علی البدل) و بازرسان اتحادیه (بازرس اصلی و علی‌البدل)

PP از هر دانشگاه حداکثر 2 نفر می­تواند عضو شورای مرکزی شود. البته محدودیتی در تعداد کاندیدا وجود ندارد و در صورت تعدد کاندیدا از یک دانشگاه، آن دو نفری که بیشترین رای را آورده­ اند به عضویت شورای مرکزی در خواهند آمد. این محدودیت شامل اعضای اصلی و علی­ البدل می­‌شود.

P دستور پنجم: تدوین برنامه یک‌ساله اتحادیه

7. بعد از برگزاری مجمع: تشکیل جلسه اول شورای مرکزی و انتخاب دبیر اتحادیه (حداکثر تا یک ماه پس از برگزاری مجمع).

8. دبیر اتحادیه باید مستندات و مدارک زیر را جهت اخذ مجوز فعالیت به اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ارسال نماید:

P اساسنامه اتحادیه مصوب مجمع عمومی.

P فرم شماره سه (مشخصات تماس و سمت‌های اعضای شورای مرکزی و بازرسان).

P نمونه سربرگ و مهر اتحادیه و امضای دبیر اتحادیه

P نامه درخواست تصویب اساسنامه در سربرگ اتحادیه و ممهور به مهر و امضای دبیر اتحادیه.

P گزارشی از برگزاری مجمع در سربرگ اتحادیه.

9. بررسی اساسنامه اتحادیه و گزارش ناظر انتخابات در جلسه شورای حمایت و نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

10. در صورت تایید شورای حمایت و نظارت، طی نامه­ ای، شورای مرکزی، بازرسان و دبیر اتحادیه به دانشگاه­ها معرفی خواهند شد و گواهی یک‌ساله جهت فعالیت نیز در اختیار دبیر اتحادیه قرار داده خواهد شد. در نامه ارسالی به دانشگاه­ها تصریح می­شود که شرایط تسهیل در رفت و آمد اعضای شورای مرکزی و بازرسان اتحادیه توسط دانشگاه فراهم آید.


مدارک و مستندات مورد نیاز را مي توانيد از این لینک دريافت نمائيد.